Husk at tilmelde jer én af forårets temadage, som giver redskaber til at få jeres budskab i medierne og til at arbejde proaktivt med tilsyn og tilsynsrapporter.

Det går løs allerede den 28. februar i Middelfart, hvor den første af fem temadage – en i hver region – løber af stablen.

På temadagene sætter Danske Ældreråd sammen med en chefredaktør/journalist fra hver region fokus på, hvordan man som ældreråd kan få sine budskaber i medierne. Desuden får I et grundigt indblik i både de nationale tilsyn og kommunale tilsyn på ældreområdet, ligesom I får gode råd til, hvordan I kan bruge tilsynene kommunikativt i forhold til pressen og i forhold til kommunen.

Første halvdel: Sådan får du dit budskab i medierne
På den første halvdel af temadagen sættes der fokus på, hvordan man finder eller udvikler den gode historie. Hvordan man formulerer pressemeddelelser og debatindlæg skarpt efter journalistiske principper, og hvordan man kontakter og taler med journalister troværdigt og effektivt?

Oplæggene er både for dem, der gerne vil i gang med pressearbejde og for dem, der gerne vil udvikle deres pressearbejde.

I nogle tilfælde sidder man som ældreråd måske med en god historie uden at vide det. I andre tilfælde bruger man måske unødig tid på at få medierne til at skrive historier, som ikke er interessante for dem. Det kan også være, at man oplever at få fint med omtale i ugeaviser, mens det kniber med at komme igennem hos de større regionale dagblade eller hos lokal radio og tv.

– På dagen kommer vi blandt andet ind på, hvilke historier de forskellige medier finder relevante, hvilke elementer en god historie helst skal indeholde, og hvordan man bedst præsenterer sin historie for medierne, fortæller Morten Larsen, der er kommunikationskonsulent i Danske Ældreråd og tidligere har arbejdet som pressechef i interesseorganisationen Dansk It.

Anden halvdel: Sådan kan du arbejde med tilsyn
På den anden halvdel af dagen stilles der skarpt på tilsyn. Her får I en grundig introduktion til de forskellige typer tilsyn på ældreområdet. Og input om hvilken viden med relevans for ældrerådsarbejdet, man kan finde i tilsynsrapporterne.

– Vi sætter fokus på de forskellige tilsyn, og hvordan ældrerådene kan bruge dem i deres praksis. Vi berører også de drøftelser, der har været af den fremtidige struktur for tilsyn på ældreområdet, som blandt andet har fyldt i arbejdet med en ny ældrelov, fortæller Anja Bihl-Nielsen, sundhedspolitisk konsulent, Danske Ældreråd.

En temadag i hver region
Danske Ældreråd afholder temadage for landets ældre- og seniorråd i alle fem regioner. På hver temadag er der blandt andet oplæg fra en chefredaktør fra hver region.

Middelfart, tirsdag den 28. februar
Chefredaktør på Vejle Amts Folkeblad, Kim Dahl Nielsen

Viborg, onsdag den 1. marts
Chefredaktør på Midtjyllands Avis, Hans Krabbe

Aabybro, torsdag den 2. marts
Journalist på Det Nordjyske Mediehus, Claus T. Kræmmergård

Ballerup, tirsdag den 7. marts
Chefredaktør på Helsingør Dagblad, Josephine Vedel

Ringsted, onsdag den 8. marts
Redaktør på Dagbladet Køge, Katrine Wied

Herudover er der oplæg af kommunikationskonsulent Morten Larsen, Danske Ældreråd og sundhedspolitisk konsulent Anja Bihl-Nielsen, Danske Ældreråd.

Morten Larsen har tidligere været pressechef i interesseorganisationen Dansk It, og kommunikationsrådgiver på pr-bureauet ABC Public Relations/Hill & Knowlton, hvor han blandt andet har håndteret og udviklet udenlandske teknologivirksomheders pressearbejde i Danmark.

Anja Bihl-Nielsen har tidligere været sekretariatsleder på ældreområdet i en kommune og politisk konsulent i Ældre Sagen, hvor hun blandt andet har arbejdet med at udvikle og implementere kvalitetsforbedringstiltag på ældreområdet.

Læs programmet for de enkelte temadage her, hvor der også er mulighed for tilmelding