Høringsvar 2024
Høringssvar vedr. forslag til ældrelov
Der er primært to årsager til, at Danske Ældreråd i sit høringsvar generelt tager godt imod regeringens forslag til ældrelov: Loven giver borgerne større selvbestemmelse og vægter helhedsorientering, tværfaglighed og kontinuitet i tilrettelæggelsen af pleje og omsorg. På en række områder er der dog udfordringer.
Høringssvar vedr. lovforslag om ældretilsyn
Danske Ældreråd støtter forslaget om at skabe et nyt og mere lærende tilsyn med ældreplejen. Det er vigtigt for os, at vi har et stærkt ældretilsyn, der kan bistå med rådgivning og sparring, og som kan påse kvalitet i helhedsplejen.
Lovforslag om lokalplejehjem
Danske Ældreråd støtter forslagets ambition om at skabe en højere grad af forskellighed i plejehjemslandskabet, men ser også nogle udfordringer i den model for lokalplejehjem, som er fremlagt.
Høringssvar vedr. Sundhedsstrukturkommissionens afrapportering
Danske Ældreråd er enig i mange af anbefalingerne fra kommissionen, men er alvorligt bekymrede, hvis ældreplejen ikke længere skal være lokalt forankret hos kommunerne og tæt på borgerne, som foreslået i to ud af tre af kommissionens forvaltningsmodeller.
Vi er også bekymrede, hvis en større del af sundhedsområdet – som fx den kommunale sygepleje og patientrettede forebyggelse – adskilles fra den lokale indsats og ikke samtænkes med ældreplejen. De områder hænger uløseligt sammen.
En kommende sundhedsreform skal sikre, at ældre mennesker, der er syge og har behov for behandling, hjælp og pleje, oplever større sammenhæng, kvalitet og tryghed i deres
forløb.
Høring vedr. bekendtgørelse om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten for voksne m.v.
Danske Ældreråd konstaterer, at lovforslag om ændring af magtanvendelsesreglerne (L 188) nu er vedtaget af Folketinget.
Vi er lettede over, at muligheden for indelåsning i egen bolig blev fjernet i lovgivningsprocessen.
Vi mener dog fortsat, at det vedtagne lovforslag indeholder en række alt for vidtgående udvidelser af personalets magtbeføjelser på plejehjem m.v., som vi tager skarp afstand fra.
Det gælder ikke mindst adgangen til at låse døre til fællesrum, og det gælder de vidtgående muligheder for anvendelse af traditionel kameraovervågning i plejen af eksempelvis mennesker med demens (vel vidende at der i dag findes langt mindre indgribende teknologiske løsninger, som giver en meget bedre beskyttelse af privatlivet).
Mistrivsel skal ikke bekæmpes med vidtgående magtbeføjelser.
Høring vedr. Bekendtgørelse for tilskudspulje til frivilligindsatser med it-hjælp
Danske Ældreråd finder det positivt med en tilskudspulje til projekter, hvis primære fokus er at øge de frivilliges kompetencer inden for hjælp til borgerrettet offentlig digitalisering eller digital sikkerhed.
Det er dog vigtigt at være bevidst om, at baggrunden for, at det er nødvendigt med it-frivillige, er, at man i flere tilfælde har indrettet de offentlige services på en måde, så en stor gruppe borgere skal have hjælp af andre til at få adgang til dem.
Det er et grundlæggende problem, som ikke løses af nok så mange it-frivillige.
Høring vedr. lovforslag om ændringer af reglerne om magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten
Danske Ældreråd finder det dybt bekymrende, at regeringen med dette lovforslag lægger op til en række meget vidtgående magtbeføjelser – fx indelåsning i egen bolig - over for mennesker med nedsat psykisk funktionsevne, som har svært ved at tale deres egen sag. Det gælder ikke mindst mennesker med demens.
Høring vedr. forslag til lov om ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og udlændingeloven
Høring vedr. lov om ændring af lov om lægemidler (pligtmæssige lagre af kritiske lægemidler) mv.
Høringssvar vedr. lovforslag om ældretilsyn
Danske Ældreråd støtter forslaget om at skabe et nyt og mere lærende tilsyn med ældreplejen. Det er vigtigt for os, at vi har et stærkt ældretilsyn, der kan bistå med rådgivning og sparring, og som kan påse kvalitet i helhedsplejen.
Høringsvar 2023
Høring over udkast til Bekendtgørelser om indberetning af oplysninger fra alment praktiserende læger og praktiserende speciallæger til Sundhedsdatastyrelsen
Høring vedrørende Kvalitetsstandarder for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk sygdom
Høring vedrørende Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner
Danske Ældreråd hilser en opdatering af de eksisterende kvalitetsstandarder velkommen og anerkender, at de opdaterede kvalitetsstandarder højner såvel ambitionsniveauet for de kommunale akutfunktioner som den konkrete vejledning til organisering og implementering. Vi mener dog, at der er behov for at konkretisere og uddybe kvalitetsstandarderne yderligere.
Høring vedrørende Vejledning for sundhedsklynger, sundhedssamarbejdsudvalg og sundhedsaftaler
Danske Ældreråd vil fremhæve 3 temaer i vejledningen, som med fordel kan skærpes med henblik på at give sundhedssamarbejdsudvalg og sundhedsklynger det bedst mulige afsæt for samarbejdet. Derudover vil vi foreslå, at vejledningen indeholder konkret vejledning til sekretariatsbetjening af klyngerne herunder, at dagsordener og referater bør være offentligt tilgængelige med henblik på at skabe transparens i sundhedsklyngernes arbejde.
Høring vedrørende forslag til Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening
I forhold til det konkrete forslag er det - for de borgere, der er fritaget for Digital Post - en lettelse, at de kan blive fritaget digital selvbetjening alene på baggrund af, at de i forvejen er fritaget fra Digital Post. Det finder vi positivt.
Danske Ældreråd har dog en bekymring i forhold til den gruppe af borgere, der ikke ønsker at bliver frameldt Digital Post, men som altid eller nogle gange oplever problemer med at anvende digital selvbetjening. For den gruppe vil reglerne være de samme som hidtil: Personen kan fravige obligatorisk digital selvbetjening på baggrund af en vurdering af personens evne til at benytte den obligatoriske selvbetjeningsløsning. Et forløb, som mange oplever som besværligt og nedværdigende.
Høringsvar 2022
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Fravalg af genoplivning ved hjertestop)
Danske Ældreråd er positive over for, at lovforslaget giver ældre mennesker, der er svækkede af alderdom efter et langt liv, muligheden for at frasige sig genoplivning ved hjertestop. Det vil give en mere værdig afslutning på livet, og det vil gøre det lettere for det sundhedsfaglige personale omkring borgeren at give den rette pleje og omsorg i livets sidste tid.
Høringssvar vedr. forslag til ændring af sundhedsloven (etablering af sundhedsklynger og sundhedssamarbejdsudvalg mv.)
Danske Ældreråd finder det overordnet positivt, at der etableres 21 forpligtende sundhedsklynger, og at den politisk og administrative struktur forenkles med etableringen af sundhedssamarbejdsudvalg. Ligeledes hæfter vi os ved, at forslaget lægger op til et tæt og forpligtende samarbejde mellem det somatiske og det psykiatriske område.
Danske Ældreråd forventer, at en kommende aftale om sundhedsreform vil indeholde nationale målsætninger, krav og standarder, herunder fælles drift og finansiering på tværs af sektorer, som vil bidrage til at øge kvaliteten nationalt og derved mindske ulighed i sundhed. Den foreslåede strukturændring i lovforslaget kan ikke i sig selv forventes at imødekomme de massive udfordringer, sundhedsvæsenet står overfor, ej heller at bidrage til at løfte den samlede folkesundhed.
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger ( Fonden for blandede byer og driftsstøtte)….
Danske Ældreråd har med stor interesse læst aftalen af 26. november 2021 om etablering af Fonden for blandede byer og driftsstøtte og det deraf følgende udkast til forslag om ændring af lov om almene boliger m.v. og lov om leje af almene boliger.
Vi finder det meget positivt, at den indgåede aftale og udkastet til lovforslaget omfatter en række temaer i tråd med vores mærkesager.
Høringsvar 2021
Høring vedr. forslag til lov om velfærd
Danske Ældreråd finder det grundlæggende positivt, at regeringen med forslag til lov om velfærd vil sikre, at de offentlige udgifter stiger i takt med, at der bliver flere børn og ældre.
Det er et første skridt i retning af at stoppe den udhuling af velfærden på ældreområdet, som vi har set de seneste mange år, fordi pengene ikke er fulgt med det stigende antal ældre.
Ingen garanti mod nedskæringer på ældreområdet
Vi er dog også meget opmærksomme på, at lovforslaget ikke er nogen garanti mod fortsatte nedskæringer på ældreområdet.
Lovforslaget forholder sig alene til, hvor stort det samlede offentlige forbrug skal være, men ikke hvordan det skal fordeles mellem sektorer, serviceområder og institutioner.
De kommunale servicebudgetter på ældreområdet i 2021 er et godt eksempel på det. For selvom prioriteringerne i finansloven og økonomiaftalerne dækker det demografiske træk i 2021, så når VIVE frem til, at de kommunale serviceudgifter på ældreområdet pr. 65+-årig falder fra 2020 til 2021. Der er altså ikke sat en stopper for udhulingen af velfærden på ældreområdet.
Høring vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (udveksling af visse oplysninger mellem kommuner og sundhedssektoren)
Danske Ældreråd bakker generelt op om tiltag, der styrker samarbejdet på tværs af sundhedsvæsnet og sikrer koordination og samarbejde mellem kommuner og sygehuse. Lovforslagets mål om en forbedret koordination mellem kommuner og sygehuse til gavn for borgerne er således en målsætning, som Danske Ældreråd til fulde støtter.
Høring over udkast til forslag til lov om velfærdsaftaler
Danske Ældreråd er positive over for forslaget som helhed. Det er godt, at de valgte frikommuner får reelle frihedsgrader til at afprøve nyt, og at det samtidig slås fast, at kommunerne er forpligtet til at give borgerne den hjælp og pleje, de har behov for, at hjælpen fortsat skal ydes på baggrund af en konkret og individuel vurdering i forhold til den enkeltes behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Det er dog Danske Ældreråd opfattelse, at store kommunale frihedsgrader nødvendigvis må gå hånd i hånd med åbenhed og inddragelse.
Det fremgår af lovforslaget, at de tre frikommuners beslutninger skal offentliggøres på kommunens hjemmeside og tidligst træde i kraft dagen efter. Det må siges at være et minimumskrav til den indsigt, som kommunerne er forpligtet til at give borgerne.
Høring vedr. lov om ændring af lov om social service (Obligatorisk opfølgnings- og læringsforløb efter påbud fra Styrelsen for Patientsikkerheds Ældretilsyn)
Danske Ældreråd finder det positivt, at Ældretilsynet nu videreføres tre år frem til 2024, men vi ser et stort behov for, at der findes en mere langsigtet løsning og afsættes midler til en permanentgørelse af Ældretilsynet.
Høring vedr. L 134 forslag til Lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
Vi er i Danske Ældreråd tilfredse med, at flere af de bekymringer, som vi gav udtryk for i vores høringssvar vedr. første udkast til ny epidemilov i november 2020, er imødekommet i det reviderede lovforslag.
Det er blandt andet positivt, at der i det revidere lovforslag er tilføjet en generel bestemmelse om, at meget indgribende foranstaltninger som udgangspunkt højst vil kunne fastsættes med en gyldighed på fire uger ad gangen.
Høringsvar 2020
Høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (Udstedelse og anvendelse af sundhedskort og Statens Serum Instituts forebyggelse og bekæmpelse af smitsomme sygdomme)
Høring om Vejledning om forebyggende hjemmebesøg til ældre
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger
Danske Ældreråd hilser det velkommen, at regeringen sammen med et stort flertal af Folketingets partier har besluttet at afsætte 30,2 mia. kr. til renoveringer af almene boliger frem mod 2026, herunder at øge Landsbyggefondens støtteaktivitet i 2020 med henblik på at afvikle ventelisten af allerede prækvalificerede renoveringsprojekter.
Høring vedr. forslag til Lov om epidemier m.v. (epidemiloven)
Danske Ældreråds høringssvar har fokus på to elementer i lovforslaget, som vi oplever er særligt indgribende over for ældre mennesker med behov for hjælp, pleje og behandling.
De to elementer er "Restriktioner for eller forbud mod besøgendes adgang til plejehjem m.v. (lovforslagets § 24)" og "Fravigelse af rettigheder (lovforslagets § 12 d)"
Høringsvar 2019
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v. (Frafald af tillægskøbesum)
Høring over udkast til bekendtgørelse om forretningsorden for Rådet for Tryghedsskabende Velfærdsteknologi
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Høringsvar 2018
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet.
Lov om ændring af lov om almene boliger m.v.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet.
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Bekendtgørelse om forretningsorden for Ankenævnet for Patienterstatningen
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Bekendtgørelse om compliance-samtale på apotek
Danske Ældreråd har afgivet administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Udkast til Vejledning om regioners indberetning af oplysninger til Sygehusmedicinregistret
Udkast til vejledning om videregivelse af oplysninger fra Sygehusmedicinregisteret
Udkast til Beskrivelse af sygehusmedicinregisteret
Danske Ældreråd har afgivet administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet administrativt svar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar til ministeriet
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt høringssvar
Danske Ældreråd har afgivet et administrativt svar til ministeriet
Høringsvar 2017
Danske Ældreråds svar:
Op mod 750.000 danskere er pårørende til et menneske, som står dem nært, som de hjælper på den ene eller anden måde. De fleste pårørende hjælper med glæde, men for mange er det en stor opgave, som – selv om den måske er meningsfyldt– kan være krævende og opslidende. Balancen mellem at være pårørende eller pludselig stå i rollen som praktisk og faglig hjælp til et svækket menneske, kan ofte være hårfin. Derfor mener Danske Ældreråd, at det er vigtigt, at gøre en indsats i kommunerne, for at definere og afgrænse rollen som pårørende.
Ved at skrive pårørende ind i kommunernes værdighedspolitik er det Danske Ældreråds håb, at få fokus på, at ”man som pårørende skal passe på sig selv, mens man passer på andre”, - for i kampens hede kan dette være rigtig svært.
Danske Ældreråd bifalder, at pårørende nu skal nævnes i den værdighedspolitik, som kommunalbestyrelsen skal udarbejde i det første valgår (2018), samt at landets ældreråd skal involveres i udarbejdelsen. Danske Ældreråd bifalder således at kommunens ældrepleje nu understøtter 6 områder i forhold til plejen og omsorgen af den enkelte ældre.
Set i dette positive lys, takker Danske Ældreråd for høringsmuligheden, men har ingen bemærkninger til rettelserne.
Danske Ældreråds svar:
Att.: Ministeriet for Sundhedsjura og Psykiatri, Enhed for Lovkvalitet, jurpsyk@sum.dk og nbj@sum.dk
Vedr. sagsnummer 1701586, dokument 425878. - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven. (Øget bestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning).
Danske Ældreråd tilslutter sig fuldt ud lovforslaget, på baggrund af flg. overvejelser.
Danske Ældreråd takker hermed for muligheden for, at afgive høring på forslag til lov om ændring af sundhedsloven. Forslaget giver mulighed for øget bestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning.
Danske Ældreråd ser positivt på, at der hermed udarbejdes en lovtekst, som giver patienter mulighed for fravalg af behandling, herunder livsforlængende behandling, og finder det desuden meget retvisende og indlysende, at habile patienter - uanset diagnose og helbredstilstand, skal have denne rettighed.
Danske Ældreråd ser desuden positiv på, at der derudover gives mulighed for, at op-rette en behandlingstestamenteordning bestående af den eksisterende livstestamenteordning, samt øgede muligheder for fravalg af behandling. Hermed får man på forhånd mulighed for, i et behandlingstestamente, at fravælge livsforlængende behandling, og desuden kan tilkendegive, at man ikke ønsker, at der kan anvendes tvang ved somatisk behandling af varigt inhabilitet. Danske Ældreråd ser det som et meget positivt tiltag, at hvis man en dag måtte blive varigt inhabil f.eks. ved demens, har kunnet fravælge behandling, da man var mentalt velfungerende.
Med denne mulighed bliver det også meget lettere for sundhedspersoner, at respektere patienternes selvbestemte fravalg af behandling. Danske Ældreråd ser her en meget stor fordel for personalet i ikke at skulle være i tvivl og i konflikt med divergerende holdninger, der hhv. taler for og imod behandling/ikke behandling.
Sidst men ikke mindst, er det meget positivt, at patienten får mulighed for i behandlingstestamentet at tilkendegive, at den pågældendes beslutning om fravalg af behandling forudsætter de pårørendes, værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept.
Danske Ældreråd stiller sig selvfølgelig til rådighed for eventuel uddybning af de ovennævnte synspunkter.
Vedr. sagsnummer 1701586, dokument 425878. - Høring over udkast til forslag til lov om ændring af sundhedsloven. (Øget bestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning).
DANSKE ÆLDRERÅD tilslutter sig fuldt ud lovforslaget, på baggrund af flg. overvejelser.
DANSKE ÆLDRERÅD takker hermed for muligheden for, at afgive høring på forslag til lov om ændring af sundhedsloven. Forslaget giver mulighed for øget bestemmelse for patienter i forhold til fravalg af behandling, herunder oprettelse af behandlingstestamenteordning.
DANSKE ÆLDRERÅD ser positivt på, at der hermed udarbejdes en lovtekst, som giver patienter mulighed for fravalg af behandling, herunder livsforlængende behandling, og finder det desuden meget retvisende og indlysende, at habile patienter - uanset diagnose og helbredstilstand, skal have denne rettighed.
DANSKE ÆLDRERÅD ser desuden positiv på, at der derudover gives mulighed for, at op-rette en behandlingstestamenteordning bestående af den eksisterende livstestamenteordning, samt øgede muligheder for fravalg af behandling. Hermed får man på forhånd mulighed for, i et behandlingstestamente, at fravælge livsforlængende behandling, og desuden kan tilkendegive, at man ikke ønsker, at der kan anvendes tvang ved somatisk behandling af varigt inhabilitet. DANSKE ÆLDRERÅD ser det som et meget positivt tiltag, at hvis man en dag måtte blive varigt inhabil f.eks. ved demens, har kunnet fravælge behandling, da man var mentalt velfungerende.
Med denne mulighed bliver det også meget lettere for sundhedspersoner, at respektere patienternes selvbestemte fravalg af behandling. DANSKE ÆLDRERÅD ser her en meget stor fordel for personalet i ikke at skulle være i tvivl og i konflikt med divergerende holdninger, der hhv. taler for og imod behandling/ikke behandling.
Sidst men ikke mindst, er det meget positivt, at patienten får mulighed for i behandlingstestamentet at tilkendegive, at den pågældendes beslutning om fravalg af behandling forudsætter de pårørendes, værgens eller fremtidsfuldmægtigens accept.
DANSKE ÆLDRERÅD stiller sig selvfølgelig til rådighed for eventuel uddybning af de ovennævnte synspunkter.
Til Ældreministeriet
Ministeriets sagsnr. 1601180
DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ovennævnte lovforslag.
Organisationens høringssvar forholder sig til lovforslagets § 5.
DANSKE ÆLDRERÅD anerkender, at indholdet i lovforslagets dilemma - omsorgspligt versus omsorgssvigt - som loven forsøger at løse, udgør en vanskelig etisk stillingtagen.
DANSKE ÆLDRERÅD stiller sig meget positivt til ønsket om at legitimere sundhedspersoners somatiske behandling af personer, der ikke er i stand til at give et informeret samtykke. Den foreslåede lovgivning kan give en retssikkerhed og legitime rammer for såvel sundhedspersonale som for patienter.
DANSKE ÆLDRERÅD har 2 forslag til ændringer i § 5, stk. 1:
- Tilføjelse af en litra” 4) at patientens livstestamente ikke tilsidesættes gennem behandlingen”. DANSKE ÆLDRERÅD foreslår tilføjelsen for at sikre, at patientens selvbestemmelse respekteres, når den er beskrevet i et livstestamente.
- I første sætning, 2. komma udelades ”ved brug af tvang”, idet sætningen i øvrigt udtrykker, at behandlingen kan gennemføres uden patientens samtykke. DANSKE ÆLDRERÅD finder, at udtrykket ”tvang” er et uklart begreb, som derfor bør undgås i en lovtekst.
Sætningen lyder herefter: …”eller ved tilslutning fra en anden sundhedsperson med faglig indsigt på området kan en læge eller tandlæge gennemføre behandlingen overfor patienter, som i ord eller handling modsætter sig en sundhedsfaglig behandling”….
DANSKE ÆLDRERÅD har 1 forslag til ændring af § 5, stk. 2:
- Første komma ændres til:
”Før en behandling kan gennemføres overfor patienter, som i ord eller handling modsætter sig behandlingen,”….. DANSKE ÆLDRERÅD finder at udtrykket ”tvang”, er et uklart begreb, som derfor bør undgås i en lovtekst.
I det omfang udtrykket ”tvang” anvendes i den øvrige del af lovforslaget, foreslår DANSKE ÆLDRERÅD, at udtrykket erstattes af et mere klart begreb.
DANSKE ÆLDRERÅD stiller sig selvfølgelig til rådighed for eventuel uddybning af de ovennævnte synspunkter.
Med venlig hilsen
p.b.v.
Bent Aa. Rasmussen
Formand
Sundheds og Ældreministeriet
sum@sum.dk
mkdp@sum.dk
Ministeriets sagsnummer: 1610511
DANSKE ÆLDRERÅD takker hermed for muligheden for at afgive høringssvar over udkast til ændring af sundhedsloven. DANSKE ÆLDRERÅD repræsenter ældre-/seniorråd i landets 98 kommuner og regions-ældreråd i landets 5 regioner.
DANSKE ÆLDRERÅD har fokus på en værdig og god indsats for alle ældre. Derfor ser DANSKE ÆLDRE-RÅD meget positivt på lovændringsforslaget om at genindføre retten til frit valg af tandpleje for brugere af omsorgstandplejen. Med det frie valg vil mange ældre f.eks. kunne vælge at opretholde deres tandplejetilbud hos den privat praktiserende tandlæge eller kliniske tandtekniker, som borgeren har anvendt tidligere. Det er desuden positivt, at ændring af loven ikke medfører, at kommunernes pligt til fortsat at tilbyde omsorgstand-pleje til sårbare ældre ophører. DANSKE ÆLDRERÅD bakker op om at borgere bibeholdes denne mulighed.
DANSKE ÆLDRERÅD finder, at lovændringen vil være en fordel for brugere af omsorgstandpleje.
På vegne af bestyrelsen i DANSKE ÆLDRERÅD
Bent Aa. Rasmussen
Formand
Til Økonomi- og Indenrigsministeriet
Ministeriets sagsnr. 2016-9716
DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende ovennævnte lovforslag.
DANSKE ÆLDRERÅD er positive overfor forslaget om ændring af registreringsafgiftsloven, som gør det muligt for flere kommunale institutioner at eje og benytte en bus i fællesskab.
P.b.v.
Dorthe Neergaard
Ældrepolitisk konsulent
Til Justitsministeriet
Civilafdelingen, ministeriets sagsnr. 2016-4000-0313
DANSKE ÆLDRERÅD takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende lovforslaget om ændring af retsplejeloven.
DANSKE ÆLDRERÅDs høringssvar forholder sig til lovforslagets nr. 2 om § 69 - ændring af aldersgrænsen for lægdommere fra 70 til 75 år:
DANSKE ÆLDRERÅD støtter ministerens forslag om en forhøjelse af aldersgrænsen til 75 år. Det skal tilføjes, at organisationen ikke finder, at generelle aldersgrænser bør opretholdes, idet habilitet og kapacitet er afgørende for et menneskes kompetencer.
P.b.v.
Dorthe Neergaard
Ældrepolitisk konsulent
Tidligere afgivne høringssvar
Du kan se tidligere afgivne høringssvar fra DANSKE ÆLDRERÅD i vores arkiv.